مجموعه خدمات چاپ و ماشين‌هاي اداري فرزين (كرج)

كاتالوگ

كاتالوگ چيست ؟

کاتالوگ ها در واقع راهنمای کالا و یا کالا نامه محسوب می‌شوند که معمولاً حاوی فهرست و کالاهای تولیدي شده يا خدمات قابل ارائه يك مجموعه مي‌باشد. برخي كاتالوگ‌ها هم به معرفي مؤسسات فرهنگي و امثال آن مي‌پردازد. 

در هنگام طراحي و چاپ کاتالوگ، نام کالا ، مدل ، سايز (ابعاد) و تصوير آن با مشخصات فنی مختصر و یا توضیحات کوتاه ضروری دیگر ذکر می‌شود تا خریدار را در تصمیم گیری کمک کند. بعضی از کاتالوگ ها نیز برای سفارش خرید در دسترس مردم قرار داده میشود تا اجناس مورد نیاز خود را مطابق لیست کاتالوگ از فروشگاه مورد نظر درخواست کنند. 

مصرف کنندگان کسانی هستند که به کالا یا خدمتی خاص نیازمند هستند و برای اینکه بتوانند نیاز خود را بر طرف کنند بدنبال تولید کنندگان می گردند. کاتالوگ تولید کنندگان می تواند آن ها را در خرید کالای مورد نظر خود راهنمایی کند. هر چه کاتالوگ بهتر طراحی و چاپ شده باشد مصرف کنندگان تصمیم راحت‌تری برای انتخاب کالای مورد نظر خود خواهند داشت پس طراحی و چاپ کاتالوگ نقش بسزایی در انتخاب بهتر مشتریان خواهد داشت. 

تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی کاتالوگ خود را با عکس گرفتن از محصولاتی مانند شامپو و صابون و انواع کرم ها، رنگ‌موها و امثال آن و گردآوري مطالب كاربردي در كنار آن مشتريان را به سمت خريد بهترين محصول هدايت مي‌كنند. 

هر چی عکس‌ها و مطالب گویاتر باشد و مراحل طراحي، عكاسي و چاپ آن بهتر صورت گرفته باشد مخاطبان راحت‌تر تصمیم به خرید می گیرند و كاتالوگ خوب كاتالوگي است كه به تمام سوالات آنها پاسخ بدهد. از مخاطبان تولید کاتالوگ لوازم آرایشی و بهداشتی میتوان به داروخانه‌ها و فروشندگان اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و از مخاطبان كاتالوگ مواد غذايي مي‌توان به بنکداران، سوپر مارکت‌ها و عموم مردم اشاره کرد.

مي‌توان گفت تفاوت بروشور با كاتالوگ در اين است كه كاتالوگ عموماً مربوط به قبل از خريد مشتري و براي تشويق و تبديل مشتري بالقوه به بالفعل مي‌باشد و بروشور يك راهنماي بعد از خريد است كه در اختيار مشتري قرار مي‌گيرد تا نحوه‌ي كار محصول و شيوه صحيح نگهداري آن را درك كند. 

انواع كاتالوگ و تفاوت آن با يكديگر

در يك طراحي و توليد يك كاتالوگ مسائل زيادي دخيل هستند از قبيل اينكه مثلاً شركت توليدكننده گاهاً فقط يك محصول خاص توليد مي‌كند و تمام اين كاتالوگ به توضيح و ابعاد مختلف اين محصول مي‌پردازد و گاه ما با يك شركت پخش محصولات آرايشي بهداشتي يا تجهيزات اداري و لوازم‌التحرير روبرو هستيم كه تنوع محصول فوق‌العاده زياد است. 

رويه و راهكارها براي طراحي و چاپ كاتالوگ با هم متفاوت است در بعضي از مواقع شركت زمينه‌هاي مختلف را از هم تفكيك مي‌كند و مثلاً براي همان شركت پخش كننده لوازم التحرير كه عرض كردم به صورت مجزا كاتالوگ محصولات كودكان، چسب‌ها، دستگاه‌هاي منگنه و پانچ و … طراحي و چاپ مي‌كند با هدف فوكوس روي موضوع خاص و مخاطب خاص و گاهي سياست شركت اين است كه يك كاتالوگ بزرگ با چندين بزرگ در برگه‌هاي با گرماژ پايين‌تر چاپ مي‌كند و به بازاريابان خود مي‌دهد تا فعاليت را آغاز نمايند. 

بروشور

طراحي و چاپ كاتالوگ

در طراحي كاتالوگ معمولاً ما ابتدا تم رنگ و به اصطلاح يك چرخه رنگ مشخص در نظر مي‌گيريم كه در عين هارموني تنوع لازم براي القاي احساسات مختلف به مخاطب و زيبايي هر چه تمام تر را براي طراحي كاتالوگ داشته باشد. 

كار طراحي كاتالوگ ممكن است توسط يك تيم انجام شود چون در بخشي نياز به عكاسي صنعتي وجود دارد، صفحه‌آرايي، رنگ‌بندي، انتخاب فونت نوشتار و … پس تيم طراحي بايد بتوانند هم با يكديگر به اتفاق نظر برسند و ايده‌اي مشترك پيدا كنند و هم با كارفرما هم جهت شوند؛ چون در غير اين صورت طراحي كاتالوگ از يكپارچگي خارج خواهد شد. 

در مورد چاپ كاتالوگ بسته به محدوديت زماني و بودجه در نظر گرفته شده به دو روش كلي مي‌توان عمل كرد: چاپ ديجيتال و چاپ افست

چاپ ديجيتال كه با پيشرفت تكنولوژي امروزه ديگري چيزي از چاپ افست كم نيست كه گاها فراتر مي‌رود و در مراكز چاپ ديجيتال كليه خدمات پس از چاپ نيز مانند چاپخانه‌ها از قبيل قالب، دوربري، روكش، امباس (برجسته سازي)، منگنه، پرفراژ، سرچسب و هر آنچه بخواهيد انجام مي‌شود. اما قيمت چاپ ديجيتال همواره از چاپ افست بالاتر است و به همين دليل گفتم محدوديت زماني! اگر محدوديت زماني نداريد كار به تيم طراحي بسپاريد و پس از آن به صورت اختصاصي چاپ كنيد. 

چاپ كاتالوگ در فرم‌هاي عمومي

نزديك به دو دهه است كه فرم عمومي در چاپ افست به ميدان آمده و به دليل قيمت بسيار مناسب‌تر نسبت به فرم‌هاي اختصاصي و زمان سريع‌تر (چون در فرم‌هاي اختصاصي طراح يا بايد كار جمع مي‌كرد فرم ببندد و يا اينكه هفته‌ها كار به تعويق مي‌افتاد) چاپ كاتالوگ هم در كنار فرم‌هاي كارت ويزيت انجام مي‌شود كه اين البته بيشتر مناسب مشاغلي است كه به كاتالوگ در حد 1 لت پشت و رو A4 يا نهايتاً دو لته (A3 از وسط خط تا) و همچنين مواردي است كه هم قيمت مناسبي دارند و هم به سرعت آماده مي‌شود.

مجموعه فرزين كار طراحي و چاپ كاتالوگ را از مرحله آغازين تا پايان (اتود اوليه، ايده، عكاسي، چاپ و روكش) براي شما انجام مي‌دهد. 

سلفون كشي روي كاتالوگ

انواع روكش كاتالوگ

براي اينكه بعد از چاپ ماندگار كاتالوگ بالا برود و همچنين درخشش و زيبايي آن چند برابر شود روي آن روكش مي‌كشند كه روكش‌ها يا سلفون براق هستند يا سلفون مات كه به شكل رولي و در دستگاه‌هاي پرس غلطكي كار روكش مي‌شود. 

براي بعضي از كارها هم به جاي روكش يو وي UV يا ورني داغ استفاده مي‌شود كه استفاده از اين روش‌ها تا حدودي قديمي شده و كمتر رواج دارند. 

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
لیست علاقه مندی ها 0